Vanhoista renkaista uusia autonosia: Neste, Borealis ja Covestro yhteistyössä

Teksti Kemia-lehti 

Neste, Borealis ja Covestro yhdistivät voimansa kierrätysrintamalla. Yhteistyön lopullinen tavoite on käytöstä poistettujen renkaiden kierrätys korkealaatuisiksi muoveiksi autoteollisuuden tarpeisiin.

Näin pyörii Nesteen, Borealiksen ja Covestron ketju.

Kun renkaat eivät ole enää käyttökuntoisia, ne nesteytetään kemiallisen kierrätyksen avulla ja jalostetaan peruskemikaaleiksi sekä edelleen erittäin puhtaiksi polykarbonaateiksi.

Polykarbonaatteja voidaan käyttää erilaisissa autoteollisuuden käyttökohteissa ajovalojen osista jäähdyttimien säleikköihin.

Nesteen, Borealiksen ja Covestron yhteistyön tavoitteena on edistää kiertotaloutta muovien arvoketjuissa ja autoteollisuudessa. Hankesopimus on allekirjoitettu ja hanketta esitellään PIAE-konferensseissa 19.–20.6. Saksan Mannheimissa. 

”Luomme vaihtoehtoja, jotta vanhoista renkaista voidaan tehdä uusia autonosia. Näin tuemme autoteollisuuden asiakkaitamme ja vastaamme arvoketjussa yhä enemmän esillä olevaan kysymykseen: miten yhdistää kierrätysmateriaalit ja korkean suorituskyvyn tuotteet? Tällaiset hankkeet voivat olla vastaus siihen”, sanoo Guido Naberfeld Nesteen tiedotteessa.

Naberfeld on Senior Vice President, Head of Sales and Market Development Mobility Covestrosta.

”Kiertotalous edellyttää yhteistyötä, ja tämä yhteistyö kumppaneidemme Nesteen ja Borealiksen kanssa on osoitus käytettävissämme olevista mahdollisuuksista”, hän toteaa.

Jeroen Verhoeven (Neste) vas., Thomas Van De Velde (Borealis), Guido Naberfeld (Covestro) tähtäävät uusien autonosien valmistamiseen käytöstä poistetuista renkaista. Kuva: Covestro

Fenolia ja asetonia polykarbonaattien aineksiksi

Neste muuttaa nesteytetyt käytöstä poistetut renkaat korkealaatuiseksi raaka-aineeksi polymeerien ja kemikaalien valmistukseen ja toimittaa sen Borealikselle. Tämän jälkeen Borealis jalostaa raaka-aineen peruskemikaaleiksi, fenoliksi ja asetoniksi, jotka toimitetaan Covestrolle.

Covestro käyttää näitä materiaaleja polykarbonaattien valmistukseen. Kierrätetyn materiaalin osuus osoitetaan ISCC Plus -sertifioinnin massatasemenetelmän mukaisesti aina lopputuotteisiin asti.

Ensimmäiset erät jo valmistettu

Ensimmäiset yhteistyöhön perustuvat tuotteet ovat jo saatavilla, sillä kukin osapuoli on jo valmistanut hankkeessa ensimmäisen erän omaa tuotettaan.

Polykarbonaattien lisäksi hankekumppanit voivat harkita myös polyuretaania lopputuotteena, joka voisi päätyä auton sisätilojen osiin.

Yritykset korostavat, että tällaisten kehitystoimien skaalausmahdollisuudet olisi otettava huomioon, kun asetetaan kunnianhimoisia tavoitteita osana tulevaisuuden EU:n lainsäädäntöä, kuten esimerkiksi romuajoneuvoja (End-of-Life Vehicles) koskevassa lainsäädännössä.

Hanke voi toimia mallina, kun on kyse autojen muovien kiertotalouden vakiinnuttamisesta. Heikkolaatuisistakin jätemateriaaleista voidaan valmistaa erittäin korkealaatuisia muoveja.

Lue myös:

Muovin uudet innovaatiot syntyvät kiertotalouden kautta

Neste on kemistin mekka – Yhteisenä tavoitteena puhtaampi planeetta

 

Kirjaudu sisään

* pakollinen kenttä