Metsämökin parfymööri yhdistelee kemiaa ja tuoksujen taikaa

Teksti Marja Ollakka, kuvat Muttaqi Khan 

Miltä tuoksuu raikas suomalainen metsäpolku, johon yhdistyy savuisen nahkainen oud-aroma? Sen tietää Aalto-yliopiston kasvatti Saleh Khan, jonka kehittämä hajuvesi Shamal Scent on valmis valloittamaan maailmaa. 

Shamal Scent -yrityksen ideointipaikka sijaitsee metsämökissä Lohjalla. Varsinaiset hajuvedet Saleh Khan valmistaa kotonaan Helsingissä.

Kemian tekniikan diplomi-insinööriksi Aalto-yliopistosta kesäkuussa 2025 valmistuva Saleh Khan, 29, on löytänyt ammatillisen intohimonsa. Hän haluaa luoda tuoksuja. Hän perusti kolmen ystävänsä kanssa Shamal Scent -hajuvesiyrityksen, jonka tuotteissa yhdistyvät hyvin erilaiset tuoksumaailmat.

”Taustamme on tosi kirjava ja kansainvälinen, olemme Etiopiasta, Bangladeshista ja Suomesta, mutta olemme kaikki kasvaneet Suomessa. Haluamme tuoda erilaisia kulttuureitamme yhteen ja luoda jotain uutta ja kaunista harmonisoimalla ja syntetisoimalla näkemyksiämme”, Saleh Khan kertoo.

Yrityksen nimi, Shamal Scent, tiivistää saman idean.

”Arabiasta translitteroitu shamal-sana tarkoittaa pohjoista. Shamal Scent yhdistää pohjoista sekä orientaalista ja eteläistä estetiikkaa.”

Shamal Scentin ensimmäisen parfyymin on tarkoitus tulla myyntiin keväällä 2025, aluksi yrityksen Instagram-tilin kautta.

Se on unisex-hajuvesi, josta testien mukaan ovat pitäneet niin miehet kuin naisetkin.

”Sain idean tuoksusta, kun olin kävelemässä kesällä metsäpolulla sateisen päivän jälkeen. Siellä oli kaunis ja maaginen tuoksu, varsinkin kun aurinko alkoi lämmittää maata sateen jälkeen. Aloin kehitellä ajatusta, miten kokemuksesta voisi luoda hajuveden”, Khan kertoo.

Tuoksu syntyy ajattelemalla ja keskustelemalla

Jotta metsäpolun ihana tuoksumaailma tiivistyy houkuttelevaksi hajuvedeksi, tarvitaan monta vaihetta.

Tärkeintä on ajattelu ja yhteinen keskustelu: mitä haetaan ja miksi. Saleh Khan ja yrityksen visualisti Kamine Kolanen pohtivat usein pitkään eri tuoksujen ominaisuuksia ja niiden mahdollisuuksia hajuvesissä.

Saleh Khan on yrityksen tuoksujen kehittäjä, muttei rohkene vielä tässä vaiheessa kutsua itseään varsinaiseksi parfymööriksi. Se on vaativa työ, johon tuoksumaa Ranskassa on ihan erityisiä koulutuksiakin.

Saleh Khan sanoo, että kemian tekniikan opinnot ovat kasvattaneet ongelmanratkaisukykyä. Se hyödyttää tuoksujenkin suunnittelussa.

”Korkeakouluopinnot antavat perspektiiviä aiheeseen.”

 Tuoksujen kehittäminen alkaa oman tuoksukirjaston luomisella.

”Aluksi on haisteltava tarkkaan erilaisia raaka-aineita ja muodostettava niistä eräänlainen kirjasto omaan päähänsä – tai nenäänsä. Jokainen tuoksujen suunnittelija kategorisoi raaka-aineet omalla tavallaan, koska se auttaa myöhemmin pohtimaan, mikä aine voisi toimia minkäkin kanssa”, Saleh Khan kertoo.

”Kirjoitan tuoksut muistiin”

Tuoksuista kirjoittaminen vahvistaa ajatusta. On kirjoitettava muistiin esimerkiksi, miltä appelsiiniöljy tai kahvi haisee, millaisia assosiaatioita siitä tulee mieleen ja kuinka vahva ja leviävä tuoksu se on.

Kun Saleh Khan kiinnostui tuoksujen kehittämisestä, hän perehtyi aiheeseen lukemalla paljon alan kirjallisuutta ja verkkosisältöjä.

Tärkeä perusteos oli esimerkiksi Charles S. Sellin Fundamentals of Fragrance Chemistry. Opinnoista Aalto-yliopistossa on ollut myös hyötyä.

Shamal Scent tuoksu pulloon vangittuna. Tuoksu paketoidaan suomalaiseen puuhun ja poronnahkaan.

”Vaikka kemian tekniikan opinnoissa ei ole käsitelty suoraan tuoksuihin liittyviä asioita, korkeakouluopinnot antavat perspektiiviä aiheeseen.

”Olen oppinut tarkastelemaan isoja kokonaisuuksia ja pohtimaan ongelmanratkaisuja. Pystyn selvittämään raaka-aineiden ominaisuuksia ja selvittämään, mikä toimii minkäkin kanssa parhaiten. Jos pitäisi esimerkiksi tehdä kahvintuoksuinen hajuvesi, pystyn lukemaan nopeasti julkaisuja, joissa on analyyseja kahvin aromakemikaaleista”, Saleh Khan kertoo.

Tuoksun kolme kerrosta toimivat eri tavoin

Hajuvesi rakennetaan kolmesta osasta. Ensimmäiseksi valitaan top notes eli se tuoksu, joka luo hajuveden ensivaikutelman. Se tuoksuu iholla lyhimmän aikaa. Seuraavaksi valitaan middle notes eli sydän, josta syntyy tuoksun varsinainen luonne. Lopuksi valitaan pohja, base notes, joka jää tuoksumaan pisimpään.

”Kun haluan luoda metsän tuoksun, aloitan etsimällä top-elementiksi raikkaan tuoksuisen ainesosan. Middle-osaksi etsin esimerkiksi puisen elementin. Lopuksi pohdin, miten saan esiin metsämaaston”, Khan kuvailee.

Tuoksua rakentaessaan hän palaa ajatuksissaan yhä metsäpolulle.

”Kun menee metsäpolun sisälle, aistii ensiksi raikkaat, vihreät ja akvaattiset tuoksut. Mitä syvemmälle etenee metsään, mukaan tulee yhä enemmän puisia elementtejä ja maastoa, joiden osuus voimistuu koko hajuprofiilissa. Luovaa prosessiani on se, kun luon tästä kokemuksesta hajuveden.”

Viitejulkaisuista hän selvittää esimerkiksi, mistä syntyy sateen tuoksu, mitä elementtejä siihen kuuluu.

”Tutkimusmatkaa voi myös syventää: mikä elementti tai raaka-aine tekee tuoksusta ’vihreän’. Ja kun lisään siihen muita raaka-aineita, minkälaista luonnetta ne tuovat. Eli kannattaa aloittaa hyvin simppelistä systeemistä ja rakentaa kompleksisuutta vähitellen. Tämä on systemaattinen lähestymistapani, jolla rakennan tuoksuja”, Saleh Khan kertoo.

”Hajuvesi on kaunis käsitys todellisuudesta pullotettuna.”

Suurin osa nykyisten hajuvesien ainesosista saadaan laboratorioista. Esimerkiksi agarpuusta saatava oud on monikerroksinen, nahkainen tai savuinen tuoksu, joka on yksi maailman kalleimmista.

Suurin osa oud-hajuvesistä käyttää kuitenkin laboratoriossa valmistettuja oud-molekyylejä. Synteettisesti valmistetut ainesosat on helpompi yhdistellä hajuvesiin kuin monista molekyyleistä muodostuvat luonnon tuoksut.

Hajuvesi muhii ennen pullotusta

Kun hajuveden resepti on valmis, Saleh Khan kokoaa sen ainekset ilmatiiviseen säiliöön ja antaa seoksen muhia muutamia viikkoja tai kuukauden.

”Hajuvesivalmistuksessa oletetaan periaatteessa, että tuoksujen ainesosat ovat inerttejä eli että ne eivät reagoi keskenään, mutta toki aina tapahtuu pientä reagointia. Odotusaika tarvitaan, jotta selviää, miten reagointi muuttaa tuoksuprofiilia.”

Kun tuoksu on valmis, hän lisää siihen suunnittelemansa etanolimäärän, sitten hajuvesi voidaan pullottaa.

Saleh Khan säilyttää tuoksujen ainesosia kaapissa, suojassa auringon valolta ja lämmöltä. Samaa hän suosittelee hajuvesien käyttäjillekin.

”Parfyymi kannattaa säilyttää mieluummin asuinhuoneen kaapissa kuin kylpyhuoneessa, jossa on usein hyvin lämmin ja kostea ilma. Siellä tuoksu ränsistyy paljon nopeammin”, hän varoittaa.

Astrolaabi ohjaa eteenpäin

Saleh Khan pitää tuoksujen luomista luovana ja taiteellisena työnä.

”Loppujen lopuksi hajuveden käyttäjät haluavat maksaa sekä tuoksuelämyksestä että taiteellisesta lopputuloksesta. Taide heijastaa todellisuutta. Hajuvesi on kaunis käsitys todellisuudesta pullotettuna”, hän kuvailee.

Shamal Scentin tuoksut paketoidaan käyttämällä suomalaista puuta ja poronnahkaa. Kamine Kolanen on suunnitellut yrityksen logon, joka pohjautuu vanhaan navigointityökaluun, astrolaabiin.

”Se kuvaa hyvin meitä ja tavoitteitamme. Tulemme Suomesta, mutta haluamme tutkia maailmaa ja harmonisoida eri puolilta tulleita vaikutteita”, Saleh Khan kertoo.

Shamal Scent on aloittanut toimintansa loppuvuonna 2024. Tavoitteena on kasvaa ja kansainvälistyä vähitellen. Tällä hetkellä toimintaa pyöritetään vapaa-ajalla. Tulevaisuudessa Saleh Khanin suunnitelmissa on hankkia lisäkoulutusta kosmetiikkavalmistuksen alalta.

Lopuksi: Mikä on Saleh Khanin lempituoksu muiden valmistajien valikoimista? 

”Se on sitruksen, puun ja nahan tuoksuja sisältävä Manceran Cedrat Boise. Lempituoksuni on pysynyt pitkään samana.”

Lue lisää:

Petro Lahtinen vaihtoi Woodion kosmetiikkaan – raaka-aineet metsästä

Kauraksylitolia, koivunkuorta ja lakkaöljyä – Lumene hyödyntää teollisuuden sivuvirtoja

Euroopan yhtenäispatentti muutti kilpailutilanteen – Moni yritys suojannut innovaationsa liian heikosti

Kirjaudu sisään

* pakollinen kenttä