Kemian alan Tiktok-ihme – ”Teemme sisältöä tunteella ja datalla”

Teksti Annika Holmsten, kuvat Sami Pulkkinen

Vilpe Oy tunnetaan paitsi ilmanvaihto- ja kattotarvikkeistaan myös Tiktok-markkinoinnistaan. Tiliä seuraa 100 000 ihmistä, ja Tiktok poikii kiehtovia bisnesyhteydenottoja. Toimitusjohtaja Tuomas Saikkosen ykkösvinkki: herätä tunteita.

Toimitusjohtaja Tuomas Saikkonen johtaa 47-vuotiasta perheyritystä Vilpe Oy:tä. Yritys sai syksyllä 2022 Valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon. Yksi palkintoperusteista oli positiivinen yrityskulttuuri, joka näkyy yrityksen Tiktok-videoilla.

Perustitte Tiktok-tilin muutama vuosi sitten. Mitä hyötyä siitä on ollut Vilpen liiketoiminnalle, toimitusjohtaja Tuomas Saikkonen?

”Se on avannut ovia, meidät on kutsuttu puhumaan erilaisiin tilaisuuksiin, olemme tavoittaneet uusia, potentiaalisia kauppakumppaneita ja herättäneet mielenkiintoa vientimarkkinoilla. Olemme saaneet satoja työhakemuksia kaikkialta maailmasta. Syksyllä 2022 saimme Valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon.”

Tiktok-vinkkisi yrityksille?

”Sitoudu kanavaan. Tee sinne sisältöä puolen vuoden ajan, ennen kuin odotat tuloksia. Postaa säännöllisesti, jopa kerran päivässä. Kunnioita ihmisten erityislaatuisuutta.  Älä velvoita ketään esiintymään. Luontevuus näkyy onnistuneena lopputuloksena.

Hyödynnä dataa ja tee sisältöä, joka kiinnostaa seuraajiasi. Meidän reseptimme on yhdistelmä intuitiota ja analyyttisyyttä. Vaikka teemme sisältöä tunteella, analysoimme tarkasti sovelluksesta saatavaa tietoa, kuten kommenttien äänensävyä. Se kertoo, mikä toimii, mikä ei.”

Kollega, joka hämmästyttää sinua Tiktokissa?

”Markkinointisuunnittelijamme Kirill Osipov. Hänestä tuli Vilpen Tiktok-tähti vähän sattumalta. Kirillin omaperäiset ajatukset, elämäntapa ja harrastukset, kuten japanin kieli ja mahjong-peli kiinnostavat seuraajiamme. Kirillin videot ovat saaneet miljoonia katselukertoja. Monet muutkin työntekijämme antavat Tiktokissa kasvot yritykselle ja tuotteille.

Jokainen Vilpessä työskentelevä on minulle tärkeä. Meillä on töissä innovatiivisia ihmisiä, jotka haluavat tehdä asiat aina vain paremmin. Hyvä asenne tarttuu, ja se on menestyksemme tae.”

Miten keksitte mennä Tiktokiin?

”Muutama vuosi sitten varastotyöntekijämme ehdottivat sitä. Heidän mielestään meillä olisi mielenkiintoista kerrottavaa. Ja ainahan voisimme kuvata tanssivideoita, he naureskelivat.

Rekrytoimme samoihin aikoihin markkinointisuunnittelijaa. Palkkasimme Maria Erikslundin, jolla oli aiempaa kokemusta Tiktok-markkinoinnista. Teimme uuden sosiaalisen median strategian ja päätimme, että keskitymme jatkossa Linkediniin ja Tiktokiin. Linkedin on ammattilaiskanavamme.”

”Tiktokissa näytämme, että olemme kunnon ihmisiä, joiden kanssa voi tehdä kauppaa luottavaisin mielin.”

Kirill Osipov on Vilpen Tiktok-tähti. Hän on yrityksen tekninen markkinointisuunnittelija, joka analysoi työkseen dataa, kuten Tiktokin algoritmia.

Miten markkinointi on muuttunut yrityksessänne?

”Vilpen perustaja, isäni Eero Saikkonen opetti aikoinaan, että on parempi olla hissun kissun tuotteistaan. Mitä vähemmän niistä tiedetään, sitä vähemmän on kilpailua. Hyvät tuotteet myyvät kyllä itse itsensä. Tämä taitaa olla aika perinteinen suomalainen ajattelutapa. Siitä pitäisi oppia pois.

Markkinointiviestintää ei pitäisi nähdä muusta yritystoiminnasta erillisenä palikkana tai välttämättömänä pahana. Sen tulisi kulkea mukana ihan kaikessa, mitä yritys tekee. Markkinointiviestinnän avulla kerrotaan tuotteista, löydetään uusia asiakkaita, tavoitetaan potentiaalisia työntekijöitä sekä pidetään kiinni nykyisistä. Toivoisin, että yhä useampi suomalaisyritys havahtuisi tähän. Markkinointi on yritykselle tärkeä toiminto.”

Mikä on mielestäsi markkinoinnin tehtävä?

”Markkinoinnin tulisi ikään kuin ottaa ostajaa kädestä ja taluttaa hänet kynnyksen yli vakuuttamalla ”teit oikean ratkaisun, johon voit olla tyytyväinen, ihan hyvä tästä tulee”. Tässäkin on hyötyä Tiktokista. Näytämme siellä, että olemme kunnon ihmisiä, joiden kanssa voi tehdä kauppaa luottavaisin mielin.

Tehdäänkö bisneksessä päätökset järjellä?

”Ei yksinomaan. Ihminen ei ole niin rationaalinen kuin haluamme uskoa. Isojakin valintoja tehdään tunnepohjalta myös liike-elämässä. Siksi on mielestäni tärkeää, että yritys ja sen tuotteet herättävät tunteita – se on markkinoinnin työsarkaa. Me luomme tätä tunnesidettä Tiktok-kanavallamme.”

Mikä suomalaisessa kemian alan liiketoiminnassa hämmästyttää sinua?

”Monipuolisuus. Se näkyy Kemianteollisuus ry:ssä, jonka hallitukseen kuulun. Siellä samassa pöydässä voi istua niin lääke-, öljy- ja kumiteollisuuden kuin vaikkapa kosmetiikka-alan edustajiakin.”

Mikä on Vilpe Oy?

  • Vilpe kehittää ja valmistaa muovista ilmanvaihto- ja kattotarvikkeita.
  • Kemian näkökulmasta liiketoiminnan ytimessä on polymeerikemia.
  • Euroopan ainoa yritys, joka myöntää katon lisätarvikkeille 10 vuoden väritakuun.
  • Patentteja on 40. Tuotekehitystiimi suunnittelee innovaatiot kumppaneiden kanssa.
  • Konserni työllistää noin 170 henkilöä, joista noin 120 Suomessa.
  • Vuoden 2022 alustava konserniliikevaihto 33 miljoonaa euroa.
  • Avainlippu- ja Design from Finland -merkitty suomalainen yritys.

Kirjaudu sisään

* pakollinen kenttä