Mitä voimme oppia Bhutanista?

Teksti Maija Aksela

Kansainvälisyys kannattaa. Suomen LUMA-keskus tekee monipuolista yhteistyötä lukuisten eri maiden yliopistojen kanssa. Tiedekirjeenvaihtajamme Maija Aksela on tutustunut eteläaasialaisen Bhutanin koulutuskulttuuriin paikan päällä.

Kuvassa professori Som Gurung, professori Maija Aksela ja Suomen LUMA-keskuksen johtaja ja johtokunnan puheenjohtaja, professori Jan Lundell.
Yhteistyö Bhutanin kanssa käynnistyi vuonna 2023. Yhteistyösopimus yliopistojen kesken allekirjoitettiin elokuussa 2024. Kuvassa professori Som Gurung, professori Maija Aksela ja Suomen LUMA-keskuksen johtaja ja johtokunnan puheenjohtaja, professori Jan Lundell.

Henkisen hyvinvoinnin tärkeys, luonnon ja lähimmäisen kunnioittaminen sekä perinteet ovat keskeisessä roolissa bhutanilaisessa elämässä ja koulutuksessa. Sen sain kokea, kun olin kuukauden ajan Bhutanin kuninkaallisen yliopiston kutsuvieraana keväällä 2023. Vierailu aloitti oppimatkani pienen ja kehittyvän maan koulutukseen ja kulttuuriin.

Bhutan on pieni sisämaavaltio Himalajalla Intian ja Kiinan välissä. Tiesin maasta entuudestaan hyvin vähän. Opin paljon uutta matkan aikana ja arvostan sikäläistä osaamista. Aina voi oppia uutta!

Osaamista ja koulutusta pidetään Bhutanissa arvossaan, samoin opettajia. Osallistuin yliopistolla muun muassa hienoon Opettajien päivän -juhlaan, jossa opiskelijat kiittivät opettajia monipuolisilla esityksillä. Kaikkien rinnassa oli Opettajien päivä -merkki, minullakin.

”Osaamista ja koulutusta pidetään Bhutanissa arvossaan, samoin opettajia.”

Bhutanin LUMA-aineiden opetuksessa keskeisessä roolissa on oman maan perinteiden ja kulttuurin arvostus. Se näkyi vahvasti opetussuunnitelmassa ja oppikirjoissa. Luonto ja sen kunnioittaminen oli nivottu kaikkeen. Esimerkiksi perinteiset moniväriset tekstiilit, juuston teko ja luonnonvärien valmistus olivat osa luonnontieteiden opetusta.

Suomen LUMA-keskuksen yhteistyö Bhutanin kuninkaallisen yliopiston kanssa tiivistyy jatkossa. Nyt elokuussa allekirjoitettiin yliopistojen välinen yhteistyösopimus. Yhteistyön suunnittelussa päästiin vauhtiin saman tien, kun professori Som Gurung Bhutanista osallistui LUMA-päiville Suomessa.

Tästä yhteistyö jatkuu esimerkiksi akateemisilla vierailuilla ja yhteisillä projekteilla. Se tarjoaa myös nuorille monia hienoja mahdollisuuksia oppia uutta ja vaikuttaa oman osaamisen kautta.

Yhteistyötä yli 70 maan kanssa

Bhutan on vain yksi esimerkki LUMA-keskuksen laajasta kansainvälisestä verkostosta. Monissa maissa ollaan kiinnostuneita siitä, miten LUMA-keskus Suomen verkostomallin avulla rakennetaan systemaattisesta ja tiivistä yhteistyöstä koulujen, korkeakoulujen ja yhteiskunnan muiden toimijoiden kanssa. Se on monelle uutta.

Kansainvälinen yhteistyö on keskeisessä roolissa kansallisessa LUMA-strategiassa. Yhteistyösopimuksia (MOU) on tehty monien eri maiden kanssa. Bhutanin lisäksi tuoreita sopimuskumppaneita ovat Georgia, Thaimaa ja Indonesia.

Kaikkiaan toiminnassamme on ollut mukana yli 70 maan edustajia. Olemme mukana useissa kansainvälisissä verkostoissa (esimerkiksi EU STEM Coalition, IDoS ja ALLEA) ja meitä pyydetään mukaan kansainvälisiin tapahtumiin.

”Olimme mukana perustamassa Kiinan LUMA-keskusta vuonna 2017.”

Meillä käy kuukausittain kansainvälisiä vieraita tutustumassa LUMA-keskuksen toimintaan.

Viimeisimpänä kävivät japanilaiset parlamentin edustajat, jotka halusivat perehtyä suomalaiseen matematiikan ja luonnontieteiden koulutukseemme. Japanilaisia kiinnostaa erityisesti, miten Suomessa on kehitetty opettajien, yliopistotutkimuksen ja elinkeinoelämän yhteistyötä. Esimerkiksi LUMA-tiedeluokkien toimintamalli kiinnostaa.

Kestävyys ja sen edistäminen on hyvä yhteistyön teema. Kansainvälistä ilmastonmuutosfoorumia on järjestetty vuodesta 2017. Siihen osallistuu tutkijoita ja opettajien kymmenistä maista. Ilmastonmuutos opetuksessa -tutkimushanketta työstämme yhdessä Australian ja Taiwanin kanssa.

Olimme mukana perustamassa Kiinan LUMA-keskusta vuonna 2017. Yhteistyö on ollut tiivistä myös verkkokoulutusten kautta. Tuoreena esimerkkinä yhteistyöstä voi mainita viime keväänä käynnistyneen tiedekerhojen kehitystyön yhdessä Indonesian, Jordanian ja Etelä-Afrikan kanssa.

Myös opiskelijavaihdot ovat tärkeitä. Omassa tutkimusryhmässäni on ollut opiskelijoita esimerkiksi USA:sta, Saksasta, Brasiliasta ja Kiinasta. Se on rikastuttanut koulutustamme ja tarjonnut tuleville opettajille ja tutkijoille sellaisia kokemuksia ja elämyksiä, joita ei opi oppikirjoista.

Kansainvälinen vuorovaikutus on ollut minulle itselleni yksi parhaita oppimisen paikkoja. Se on myös tuonut monia ystäviä eri kulttuureista. Nykyisin viestejä ja valokuvia vaihdellaan vilkkaasti sosiaalisen mediankin kautta. 

Kuten LUMA:n motossakin todetaan: Yhdessä olemme enemmän!

Lue lisää

LUMA-keskus Suomi ja sen toimintamallit

Bhutan ja yhteistyösopimus 

Lue myös

Voisiko lapsi virittyä tieteen oppimiseen jo neuvolassa?

TikTokillako saamme lisää kemian osaajia?

Kirjaudu sisään

* pakollinen kenttä