Teksti Marja Ollakka, kuvat Esa Kaitaranta ja Jari Tukeva
Espoolainen Topi Tukeva sai täydet pisteet kemian ylioppilaskirjoituksista. Lue Topin vinkit valmistautumiseen ja ajatukset koulumenestyksestä ja rentoutumisesta.
Espoon Kuninkaantien lukiolainen Topi Tukeva, 18, sai täydet 120 pistettä kemian ylioppilaskirjoituksissa syksyllä 2024. Hän on vilpittömän onnellinen ja yllättynytkin saavutuksestaan.
Kirjoituksiin harjoitteleminen sai Topin ajattelemaan kemiaa entistä monipuolisemmin – ja innostumaan siitä ihan uudella tavalla. Hän kirjoittaa ylioppilasaineet kolmessa osassa, viimeiseksi ruotsin syksyllä 2025.
Kysyimme Topilta kemian iloista ja opiskelusta sekä myös hänen parhaat vinkkinsä tuleville kemian yo-kirjoittajille. Otetaan ne vinkit ensin.
Topin vinkit: näin menestyt kemian ylioppilaskirjoituksissa
1. MÄÄRITTELE TAITOTASOSI. Pohdi hetki, mitä osaat jo ja mitä kannattaisi oppia lisää. Mieti myös, minkälaista arvosanaa tavoittelet ja paljonko se vaatii sinulta työtä. Kaikkien ei tarvitse opiskella samalla tavalla. Löydä itsellesi sopiva tapa ja tahti, joka tuntuu mielekkäältä.
2. ALOITA AJOISSA. Aloita harjoittelu jo noin pari kuukautta ennen koetta, jotta ehdit käydä läpi kaiken tarpeellisen. Pienikin päivittäinen harjoittelu vie eteenpäin. Älä lannistu, jos et muista kaikkea heti. Lukion kemian kurssien tiedot ovat jo päässäsi – harjoittelu tuo asiat takaisin. Pysy aikataulussa ja seuraa edistymistäsi.
3. HARJOITTELE SYSTEMAATTISESTI. Keskity harjoittelussa aiheisiin, joita et vielä osaa. Jos perusasiat eivät ole täysin hallussa, aloita niistä ennen kuin siirryt vaativampiin tehtäviin. Käytä esimerkiksi Mafynettiä, josta löytyy kaikentasoisia tehtäviä. Tutustu myös aiempien ylioppilaskokeiden tehtäviin ja kysy rohkeasti opettajilta, jos et ymmärrä jotain asiaa.
4. MUISTA TEORIA JA HARJOITTELE SOVELTAMISTA. Varmista, että ymmärrät kemian perusperiaatteet, koska kokeessa teoriatiedolla on suuri rooli. Valmistaudu kokeen vaativampiin osioihin lukemalla aiempien tehtävien malliratkaisuja. Se auttaa ymmärtämään, mitä vastauksissa arvostetaan ja millä ajattelutavalla tehtäviä kannattaa lähestyä.
5. ARVOSTA VAPAA-AIKAASI. Pidä tasapaino opiskelun ja vapaa-ajan välillä. Keskity oppitunneilla opiskeluun ja tee kotitehtävät, mutta ota vapaa-aikanasi rennosti ja tee sitä, mistä itse nautit. Näin jaksat paremmin ja motivaatiokin säilyy.
”Suurin osa oppimisesta tapahtuu oppitunneilla. Kannattaa varmistaa, että oppii asiat silloin.”
Koe eteni yllättävän helposti – takana harjoittelu
”Koe tuntui yllättävän helpolta, koska olin harjoitellut tekemällä aiempien kirjoitusten tehtäviä. Koetta tehdessä tuli vähän jo sellainen olo, että onko minulla jäänyt jotain huomioimatta, kun se eteni niin helposti. Eihän missään kokeessa voi olla koskaan satavarma, että kaikki vastaukset ovat täysin oikein. Keskityin kokeessa tekemään mahdollisimman oikeat vastaukset annetussa ajassa. En ollenkaan osannut odottaa täysiä pisteitä.
Koe sisälsi tällä kertaa erityisen paljon avoimia kysymyksiä ja aika vähän laskuja verrattuna aiempiin kokeisiin. Valitsemani tehtävät sattuivat kaikki olemaan sellaisia, joiden ratkaisu oli sanallinen vastaus.
Laskut tietenkin sisältyivät tehtäviin. Tällaisissa tehtävissä vastaus pohjautuu omaan teoriatietoon ja siihen, kuinka varma on tiedoistaan. Tein pitkiä ja yksityiskohtaisia vastauksia, jotta sain varmistettua mahdollisuuden hyviin pisteisiin.”
Opettajat jaksoivat selittää monimutkaisiakin asioita
”Meillä on todella hyvät opettajat kemiassa: Esa Kaitaranta ja Tommi Katila. He opettavat kemian peruskonseptit niin havainnollisesti, että ne on helppo ymmärtää.
Minua auttoi paljon, että opettajilta pystyi myös kysymään eri aiheista, vaikka kysymys ei olisi suoraan liittynytkään lukion oppimäärään. He jaksoivat myös selittää monimutkaisiakin asioita.
Tämä auttoi minua kirjoituksiin valmistautumisessa. Kun opin aiheista mahdollisimman laajasti, pystyin hyödyntämään oppeja myös yksinkertaisempiin konsepteihin ja olemaan varmempi vastauksissani.”
Kemia alkoi tuntua jotenkin mukavalta
”Kun harjoittelin ylioppilaskokeeseen, rupesin tykkäämään kemiasta erityisellä tavalla. Se tuntui jotenkin luonnolliselta ja mukavalta. Siitä on tullut yhä kivempaa, mitä syvällisemmin ymmärtää kemiaan liittyviä asioita.
Pääsin myös mukaan kemian olympialaisten valmennukseen. Olisi hienoa päästä Suomen edustajaksi seuraaviin kisoihin!”
Koulussa voisi kertoa, mikä on uusinta tutkimusta
”Mielestäni koulussa voitaisiin tuoda enemmän esille sitä, missä kemian kehitys menee nykyään. Ajankohtaisista kemian uutisista voisi olla hyötyä etenkin heille, jotka ovat jo kiinnostuneita kemiasta. Tulisi vähän selkeämmin esille, mikä on uusinta tutkimuksessa ja mihin keskitytään juuri tällä hetkellä.”
Jos ei aika riitä omaan elämään, jätä osa opiskelusta pois
”On todella tärkeää, että aikaa jää myös omille harrastuksille ja omalle elämälle. Mielestäni suurin osa oppimisesta tapahtuu oppitunneilla. Kannattaa varmistaa, että oppii asiat silloin. Näin pysyy kärryillä, eikä jää liikaa harjoiteltavaa kotiin. Itse teen kotitehtäviä vain sen verran, kun niitä tulee. En ole yleensä opiskellut kurssien aikana lisäksi mitään erityistä.
Jos tuntuu, ettei koulutehtäviltä jää aikaa muuhun, jättäisin mieluummin osan opiskelusta pois ja antaisin aikaa omille harrastuksille. Se johtaa todennäköisesti parempaan suoriutumiseen, koska henkinen puoli pysyy kunnossa, kun voi tehdä itselle nautinnollisia asioita. Opiskelu ei saa olla pakkopullaa.
Vapaa-ajallani teen kaikenlaista kivaa tietokoneella, esimerkiksi ohjaimia videopeleihin tai pelailen. Välillä käyn pelaamassa golfia, frisbeegolfia tai sulkapalloa – tai vietän aikaa muuten vaan kavereiden kanssa.”
Lue lisää:
Pojille täydet pisteet kemian yo-kokeessa – opettaja paljastaa metodinsa
Koululaiset kuvaavat revontulia Lapissa – merkityksellinen tehtävä tutkijoiden apuna
Markus Metsälä: ”Opetuksessa on katsottava peiliin ja kehitettävä kemian brändiä”
Kemian olympiavalmentaja nauttii lahjakkaiden nuorten opettamisesta