Teksti Maija Aksela
Luonnontieteiden opiskelu avaa monia mahdollisuuksia vaikuttaa hyvään tulevaisuuteen, kirjoittaa Kemia-lehden tiedekirjeenvaihtaja, Helsingin yliopiston professori Maija Aksela. Hän muistuttaa, että myös taitavia opettajia tarvitaan lisää.
Luonnontieteiden osaaminen on entistäkin tärkeämpää esimerkiksi terveyden, luonnon ja kestävyyden sekä niiden ratkaisujen ymmärtämisessä ja globaalissa edistämisessä, esimerkiksi ilmastonmuutoksen kysymyksiin liittyen.
Korkeakoulut tarjoavat monia mielenkiintoisia opiskelumahdollisuuksia luonnontieteiden alalla. Kestävyyden kysymykset ovat esimerkiksi kemian koulutuksessa ja opettajankoulutuksessa entistäkin keskeisempiä.
Kiertotalouden edistäminen vaatii vahvaa monitieteistä osaamista ja tulevaisuuden taitoja – luovuutta, ongelmanratkaisua, yhteisöllisyyttä, kriittistä ajattelua ja systeemiajatteluakin.
Luonnontieteellinen koulutus antaa mahdollisuuksia edistää kestävyyttä esimerkiksi asiantuntijana tutkimuksessa, tuotekehityksessä, hallinnossa, markkinoinnissa ja koulutuksessa. Eri asteiden opettajilla on tärkeä tehtävä tulevaisuuden tekijöiden innostamisessa alalle. Työtehtävät luonnontieteiden alalla ovat usein yhteisöllisiä ja kansainvälisiä. Maailmanpelastajia tarvitaan lisää!
KESTÄVYYDEN EDISTÄMISESSÄ hyvä tieteellinen lukutaito (engl. scientific literacy) on tärkeää.
Tieteellinen lukutaito tarkoittaa sitä, että ymmärtää tieteellistä tietoa, tieteen prosesseja (esimerkiksi, miten uusi luotettava tieto syntyy), tieteellistä ajattelua kysymyksineen (myös eettisiä ja moraalisia kysymyksiä) sekä tieteen, teknologian ja yhteiskunnan vuorovaikutusta (esimerkiksi uusia kestäviä ratkaisuja ja uramahdollisuuksia). Tiede kuuluu kaikille!
LUONNONTIETEELLINEN TIEDEKASVATUS (LUMA) avaa tulevaisuuden tekijöille tiedettä sekä sen ratkaisuja ja mahdollisuuksia. Kaikille avoimilla ja maksuttomilla Luonnontieteet nyt ja tulevaisuudessa -ohjelman verkkokursseilla yliopistojen ja elinkeinoelämän asiantuntijat kertovat suomalaisesta tutkimuksesta ja innovaatioista: mitä tutkitaan nyt ja mitä olisi tärkeä tutkia tulevaisuudessa. Myös kestävyys on keskeisesti esillä.
Tulevaisuuden tekijöille riittää avoimia kysymyksiä ja mahdollisuuksia!
MONITIETEISIÄ VERKKOKURSSEJA on tähän mennessä tehty yhteisöllisesti kolme: (i) Kemia tieteenä ja yhteiskunnassa, (ii) Tähdet ja avaruus ja (iii) Geotieteet ja kestävä tulevaisuus. Niitä voi opiskella omaan tahtiin ja suorittaa myös osittain. Ne voivat olla osana lukion kurssitarjontaa, opinto-ohjausta ja osana opettajankoulutustakin. Kurssit löytyvät yliopistojen DigiCampukselta.
Tervetuloa opiskelemaan kiehtovia luonnontieteitä ja vaikuttamaan hyvään, kestävään tulevaisuuteen!
Kevään yhteishaku korkeakouluihin on alkamassa. Kannattaa huomioida myös opettajankoulutus. Taitavia opettajia tarvitaan lisää!
Lue lisää:
LUMA-keskus Suomi -verkosto (11 yliopistoa, 13 keskusta) 10 vuotta vuonna 2023.